Actualitat RSS

«El procés creatiu comença per conèixer bé les persones i, sobretot, comprendre el seu cos»

22 abril, 2014

Cristina Saura

La precisió ha estat sempre la meta de la dissenyadora de moda Cristina Saura. Durant el camí, ha lluitat fins assolir la perfecció que desitjava en les seves propostes creatives.

La botiga atelier de la modista Cristina Saura està al Barri del Born de Barcelona. Allà fa més d’una dècada que atén personalment el públic i modela teixits sobre els cossos de les clientes.

Li agrada treballar com veia que ho feien les modistes de la seva família a Castelló. «Per entrar en la sala de cosir es posaven un davantal. Era una forma de mostrar respecte i cura pel teixit i per la feina que s’hi feia. Jo ara no em poso un davantal, però els teixits sempre estan sobre un paper a la taula on treballo», explica recordant els moments en què, sense saber-ho, va començar a néixer la seva passió per la moda.

Havia de fer una carrera universitària, potser psicologia o potser magisteri. Però ja de ben jove, li agrada el risc i segurament, no n’era conscient. La vida la va portar a cursar el professorat de tall i confecció. El primer trampolí per entrar de ple en el món del disseny de moda. «De jove, veia els vestits de Valentino en les revistes i em deia ‘això ho vull fer jo’», afirma en un diàleg constant amb ella mateixa que es repeteix durant l’entrevista.

«Potser ara em sento forta i segura, l’edat m’ha permès que quan em trobo amb una dificultat m’arrisco. Abans m’espantava i la por em frenava. Em sento valenta comprovant que quan m’arrisco moltes vegades em surt bé. He acumulat experiència i saber fer i això em permet sortir-me’n!», relata durant una conversa generosa que la creadora condueix cap als fragments més decisius de la seva trajectòria professional.

Durant vint anys, Saura ha après que l’èxit pot anar precedit del fracàs i aquest del risc. Ella ha passat per totes aquestes etapes i les analitza amb la mateixa precisió amb la qual assessora i dissenya per a les seves clientes: «Tinc una empresa que és petita però està sana i consolidada».

Fa un any i mig, va començar a dissenyar per a núvies i ara està immersa en un procés de difusió i comunicació del seu treball. Els vestits creats per a l’actriu Montserrat Carulla i l’oceanògrafa Josefina Castellví per a la darrera gala dels premis Gaudí, van servir per projectar el seu treball en els mitjans de comunicació i també dins el sector artístic.

Darrera els focus, tant amb aquestes dues grans professionals, com amb totes les clientes que entren a la seva botiga, el procés creatiu sempre comença «per conèixer bé les persones i els seus gustos i, sobretot, comprendre el cos». Un procés volgudament lent i pausat: «La idea que jo tinc d’una peça de vestir és un concepte molt elaborat i no puc traduir això en fer patrons, produir i vendre estocs. Jo vull provar els models, estudiar-ne els patrons i treballar amb cura i detall».

Aquesta proposta s’adreça a unes clientes que reconeixen, valoren i agraeixen que Saura faci prevaldre la precisió davant de les tendències: «Primer vull entendre l’estructura interior d’un vestit i després, posar-me a crear. Més enllà del patronatge, la meva capacitat d’expressió està en la geometria. I si això no em serveix faig modelatge, és a dir interpreto sobre el cos i si no faig servir les propietats del teixit: el fil, el través i el biaix».

L’home cedeix el pas

El treball de Cristina Saura se centra en el disseny per a dona, però quan va començar la seva carrera el que volia era fer vestits d’home: «Un bon vestit d’home era per a mi meravellós. Tenia la necessitat de poder-los fer jo des del principi i fins al final. Prendre mides, tallar… Fer-ho tal com es feia abans».

Veient la capacitat de treball i la tenacitat de Saura, no sorprèn que aquesta inquietud es convertís també en realitat. Després d’estudiar moda a Idep Barcelona, i de fer vestits per a tots els homes del seu entorn, va entrar a treballar a Antonio Miró, on confessa que «va aprendre moltíssim». En paral·lel i apostant com encara fa avui, per l’autoaprenentatge, seguia formant-se. Ho recorda amb aquesta anècdota: «Vaig localitzar els néts del senyor Muller, mestre sastre i creador d’un reconegut manual de composicions d’home. Vivien a Barcelona i em van vendre una de les edicions del manual. Gràcies a les observacions d’aquest mestre vaig aprendre moltíssim. Pensava que ho havia d’aprendre per poder fer bé la meva feina». Més endavant va formar part de l’equip de dissenyadores de la creadora Margarita Nuez. Allà va conèixer el potencial del modelatge del teixits sobre el cos i va reprendre el disseny de dona que avui fa.

La passió que mostra Cristina Saura per la seva feina, després de dues dècades de treball gairebé sempre solitari, és l’energia que l’ajuden a seguir pensant en noves apostes per a la firma. «Però costa molt —assegura— quan tot ho has de fer tu, és molt complicat i requereix molt temps. Tot ha sortit de les meves mans, absolutament tot. La manera de fer possible les coses és fer-les tu». Ho diu per concloure però ho diu amb energia i amb precisió. La mateixa que aplica al llenguatge, als dissenys i a la vida.

Serveis de Barcelona és moda

eCommerce

Obre el teu negoci a la xarxa   La teva botiga online les 24 hores del dia. Permet que els teus clients accedeixin fàcilment als teus productes amb un catàleg online actualitzat

[llegir més...]

Suport a l’emprenedoria

Ets una persona emprenedora? Estàs pensant en crear la teva empresa?

[llegir més...]

Client Misteriós

Avalua el nivell d'atenció, tracte i presència que ofereix el personal de venda del teu comerç o servei als clients.   Utilitzat per empreses i companyies capdavanteres

[llegir més...]