Actualitat RSS

El barret i Barcelona, una bona parella amb futur

12 juliol, 2013

Cristina de Prada

Parlem amb les reconegudes dissenyadores de barrets, Nina Pawlowsky i Cristina de Prada. Ambdues són les impulsores de la Passejada amb Barret per Barcelona, que l’any vinent complirà el seu desè aniversari.

Estimar la professió i tenir vocació autodidacta. Dues condicions imprescindibles per fer realitat una carrera com a modista de barrets, capellera o barretaire. Amb qualsevol d’aquestes denominacions Cristina de Prada i Nina Pawlowsky se senten identificades quan es parla de l’ofici que porten anys aprenent i desenvolupant.

La trobada amb aquestes dues dissenyadores de barrets es produeix uns dies després que s’hagi celebrat a la capital catalana la 9a Passejada amb Barret. Es tracta del gran esdeveniment dedicat al barret, les lligadures i les capellines, que ha passat de reunir poc més d’un centenar de persones en les primeres edicions a atreure mil persones en l’última ocasió.

La conversa arrenca amb un repàs dels reptes que tant la professió com l’esdeveniment que elles han creat tenen per davant.

Sobre la primera qüestió, el consens és immediat: “Cal treballar per aconseguir l’excel·lència en els barrets que es fan. Volem que es parli de l’ofici i, sobretot, de l’excel·lència en l’ofici”.

Potenciar la formació

Subratllant la duresa d’una professió que, al primer cop d’ull, no transmet als consumidors menys experts les dificultats que comporta, Pawlowsky afirma: ”Des de l’educació hi ha molta feina a fer. Hem de recuperar el valor que té qualsevol cosa. Allò que tenim entre les mans, en aquest cas un barret, mereix que vulguem fer-lo el millor possible.  Sempre recordo als meus alumnes que no poden pensar en finalitzar  un barret sense deixar-lo perfecte per dins”.

Ella dedica part del seu temps a la formació de nous talents a l’escola Massana i Felicidad Duce de Barcelona. Coneix bé els programes educatius que hi ha per aprendre a dissenyar o fer barrets.

“Actualment, no hi ha una formació reglada per aprendre totes les vessants d’aquesta professió. Existeixen assignatures de 60 hores. Això únicament permet fer una introducció a l’ofici”, explica Pawlowsky.

Davant d’aquesta situació, l’autoaprenentatge i la transmissió de coneixements entre col·legues de professió és el camí més habitual.

“És un treball molt dur, especialment quan fem barrets per a homes. Abans aquest tipus només el feien ells, per l’enorme esforç físic que exigeix la manipulació de materials com els feltres. Ara també els fem les dones!”, diu somrient Cristina de Prada mentre assenyala els seus braços.

La complicitat entre aquestes dues professionals de la moda dels barrets és evident. Porten prop d’una dècada treballant plegades, perquè, com expliquen, “la gent deixi la vergonya a casa, surti al carrer amb el seu barret i gaudeixi”.

Tot i que la tendència és encara minoritària, també estan d’acord que a poc a poc el barret s’està incorporant com a peça de vestir. “Les grans cadenes, o personatges com a la Kate Middleton, esperonen els joves a portar barrets com feien els seus avis. Això és positiu”, asseguren. Malgrat que, seguidament, recorden com és de  difícil competir amb els productes que fan aquestes grans marques a baix preu. “Quatre botons, un tros de punta de l’àvia i la pistola de silicona no fan un barret. Així no es pot competir!”, exclamen.  De nou, recorden que l’aprenentatge per arribar a fer un bon barret és molt llarg i, per això, és difícil competir en preu. “Hem de competir en creativitat”, asseguren.

La gran passió que senten per la seva professió fa que de Prada i Pawlowsky no dubtin en assegurar que “l’ofici té futur”. Totes dues combinen la seva tasca com a modistes de barrets amb altres ocupacions. En cap cas, però, això ha estat un obstacle perquè hagin aconseguit una gran reputació dins el sector.

Els referents

La qualitat dels seus treballs i també l’originalitat de les peces que elaboren tenen les arrels en la seva llarga i valuosa formació d’una banda autodidacta però, de l’altra, adquirida de mestres com el britànic Stephen Jones  o la novaiorquesa Lola Ehrlich. Tots dos han compartit amb Nina Pawlowsky part dels seus coneixements durant les estades de formació que ha fet als seus tallers.

Cristina de Prada, que l’any passat va ser nomenada finalista del concurs Hat Designers of the Year, de la revista britànica Hat Magazine, també reconeix en la creadora holandesa Marianne Jongkind una gran professora que li ha permès seguir avançant en l’aprenentatge del seu ofici.

A més de respondre a les comandes que les seves clientes li fan directament, actualment de Prada té dues col·leccions a The Millinery Guild, una botiga situada a Hollywood, als EUA, que li permeten ampliar la seva activitat al mercat nord-americà.

Paral·lelament, Pawlowsky, que vol apostar més “pels encàrrecs, que no pas per les col·leccions”, està treballant en una comanda de la firma Menchén Tomas. Per a ells prepara una selecció de lligadures. A més a més, es dedica al disseny de barreteria per a espectacles i, sobretot, pel teatre. En el passat, Pawlowsky també ha col·laborat amb firmes com Desigual, Antonio Miró, Cortana o Josep Font.

Serveis de Barcelona és moda

eCommerce

Obre el teu negoci a la xarxa   La teva botiga online les 24 hores del dia. Permet que els teus clients accedeixin fàcilment als teus productes amb un catàleg online actualitzat

[llegir més...]

Suport a l’emprenedoria

Ets una persona emprenedora? Estàs pensant en crear la teva empresa?

[llegir més...]

Client Misteriós

Avalua el nivell d'atenció, tracte i presència que ofereix el personal de venda del teu comerç o servei als clients.   Utilitzat per empreses i companyies capdavanteres

[llegir més...]